Att införskaffa Oxynorm frivilligt läkarens ordination är väldigt problematiskt tilltag. Det medföra allvarliga hälsorisker och polisiära straff . Läkemedlet är ett potent smärtstillande substans vars endast bör ges under noggrann kontroll . Användning av läkemedlet utan en doktors bedömning innebär missbruk , svårigheter att andas